Przerób złomu akumulatorowego realizujemy w nowoczesnych liniach technologicznych włoskiej firmy ENGITEC TECHNOLOGIES S.p.A w tzw. technologii CX.

Składniki akumulatora

 

I etap

Technologia ta polega na rozbiciu baterii akumulatorowej, a następnie odseparowaniu i odfiltrowaniu części składowych.

Po rozbiciu akumulatora następuje odfiltrowanie /odzysk elektrolitu.

Pozostałe części stałe są poddane separacji flotacyjnej i oddzielnie składowane :

  • frakcja metaliczna (tzw. kratka, zaciski na klemy, połączenia międzysekcyjne w akumulatorze),
  • polipropylen z obudowy baterii ,
  • pasta ( głównie siarczan ołowiu i tlenki ołowiu),
  • przekładki (kompozyt: polietylen, szkło, bakelit, papier).

Wszystkie produkty są wielokrotnie przemyte i  odkwaszone.

 

II etap

Do linii kierowane są odzyskane w I etapie:

  • pasta ołowiowa,
  • elektrolit.

Zawartość siarki w paście z ok. 8 % spada do max. 1 %.

W wyniku reakcji chemicznych zachodzących w tym procesie powstaje ponadto roztwór siarczanu sodu.

 

III etap

Przefiltrowany i oczyszczony chemicznie roztwór kierowany jest do linii krystalizacji. W wyniku tego procesu powstaje krystaliczny siarczan sodu o wysokiej czystości.

 

IV etap

Frakcja metaliczna odzyskana w I etapie i odsiarczona w II etapie pasta ołowiowa jest przetapiana na ołów surowy w nowoczesnych, w pełni zautomatyzowanych liniach przetopu (BJ Industries – Francja)  w piecach obrotowo – wychylnych.

 

V etap

Ołów surowy jest topiony w kotłach rafinacyjnych i poddawany procesom rafinacji, czyli usunięcia zanieczyszczeń obcymi metalami.

Ze zgarów powstających w procesie rafinacji odzyskuje się ołów w piecu uchylno – obrotowym