OPIS TECHNOLOGII
Przerób złomu akumulatorowego realizujemy w nowoczesnych liniach technologicznych włoskiej firmy ENGITEC TECHNOLOGIES S.p.A w tzw. technologii CX.
Składniki akumulatora
I etap
Rozdzielenie akumulatora na części składowe
Technologia ta polega na rozbiciu baterii akumulatorowej, a następnie odseparowaniu i odfiltrowaniu części składowych.
Po rozbiciu akumulatora następuje odfiltrowanie /odzysk elektrolitu.
Pozostałe części stałe są poddane separacji flotacyjnej i oddzielnie składowane :
- frakcja metaliczna (tzw. kratka, zaciski na klemy, połączenia międzysekcyjne w akumulatorze),
- polipropylen z obudowy baterii ,
- pasta ( głównie siarczan ołowiu i tlenki ołowiu),
- przekładki (kompozyt: polietylen, szkło, bakelit, papier).
Wszystkie produkty są wielokrotnie przemyte i odkwaszone.
II etap
Odsiarczanie pasty
Do linii kierowane są odzyskane w I etapie:
- pasta ołowiowa,
- elektrolit.
Zawartość siarki w paście z ok. 8 % spada do max. 1 %.
W wyniku reakcji chemicznych zachodzących w tym procesie powstaje ponadto roztwór siarczanu sodu.
III etap
Krystalizacja siarczanu sodu
Przefiltrowany i oczyszczony chemicznie roztwór kierowany jest do linii krystalizacji. W wyniku tego procesu powstaje krystaliczny siarczan sodu o wysokiej czystości.
IV etap
Produkcja ołowiu surowego
Frakcja metaliczna odzyskana w I etapie i odsiarczona w II etapie pasta ołowiowa jest przetapiana na ołów surowy w nowoczesnych, w pełni zautomatyzowanych liniach przetopu (BJ Industries – Francja) w piecach obrotowo – wychylnych.
V etap
Produkcja ołowiu rafinowanego i stopów ołowiu
Ołów surowy jest topiony w kotłach rafinacyjnych i poddawany procesom rafinacji, czyli usunięcia zanieczyszczeń obcymi metalami.
Ze zgarów powstających w procesie rafinacji odzyskuje się ołów w piecu uchylno – obrotowym
Rys. schemat technologii recyklingu złomu akumulatorowego